permata hati ibu dan ayah

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Thursday, 18 October 2012

9th checkup di KK - Hb turun

salam..hai readers..harini checkup utk kali ke-9 

berat : naik 2 kilo
tinggi rahim : 33cm
kedudukan janin : ceph
jantung janin : 150bpm
hb : 10.1

aduhhh yang laen2 semua ok..hb plak turun.dah kena refer g KK Kuang..agak risau sebenarnye..ni 1st time hb turun mendadak..patut la rase cepat letih sekarang terus laju2 gugel ape sebabnye hb bole turun dan cara nak naekkan balik hb..hb rendah@kurang darah@anemia

Apa itu Anemia?
Kurang darah ialah keadaan di mana kepekatan darah merah adalah kurang daripada biasa. Dalam istilah perubatan, seorang yang mengidap kurang darah mempunyai kepekatan darah merah kurang dari 9 gm peratus hemoglobin

Punca kurang darah

Ada beberapa sebab yang boleh menyebabkan berlakunya keadaan itu. Antaranya ialah :-

- Kurang memakan makanan mengandungi zat besi
- Ibu yang kerap bersalin
- Jangkitan cacing
- Pendarahan dari faraj atau buasir
- Lain-lain penyakit seperti jangkitan saluran kencing, penyakit limpa, demam malaria dan penyakit barah.

Bagaimana mengetahui anda menghidap kurang darah?

Tanda – tanda yang biasa dirasa/dialami ialah:

- Kelihatan pucat
- Sentiasa rasa letih lesu
- Rasa mahu pitam bila bangun
- Sentiasa rasa pening
- Bengkak kaki dan muka
- Kebas kaki dan tangan
- Rasa mengah dan hati berdebar-debar

Bagaimana kurang darah boleh dikesan?

Keadaan ini dapat dikesan awal jika datang klinik untuk pemeriksaan sebaik sahaja mengetahui yang diri anda mengandung. Semasa pemeriksaan, jururawat akan mengambil sedikit darah untuk ujian. Jika keputusan ujian ini menunjukkan kepekatan darah merah anda kurang dari 9 gm peratus, anda dianggap mengalami kurang darah. Kesan bila dipandang remeh:

- Anda mungkin mengalami keguguran
- Melahirkan anak tidak cukup bulan
- Anak mati dalam perut
- Melahirkan anak yang tidak cukup berat badan
- Anda mudah mendapat jangkitan penyakit
- Keluaran susu badan akan berkurangan
- Mudah mendapat penyakit lemah jantung
- Mudah mengalami tumpah darah selepas bersalin
- Kesemua akibat-akibat tersebut mengancam kesihatan dan kesejahteraan ibu serta kandungan dan boleh membawa MAUT

Cara Atasi

- Menjaga kebersihan diri
- Makan makanan yang berzat setiap hari seperti sayur-sayuran hijau, biji-bijian, telur, ikan basah, daging hati, kerang dan tauhu
- Rehat dengan cukup
- Dapatkan rawatan awal dari klinik yang terdekat apabila mengalami tanda-tanda kurang darah.
- Makan ubat yang diberi sebagaimana yang dinasihatkan

nurse tambah ubat lg..obimin kne makan 2 bijik sehari..dan kena makan iron tablet..pon 2 bijik sehari..haish..banyaknye la nak kne makan ubat..tapi ibu tak kesahlah syg..janji jgn effect pape kat anak ibu..hmm risau3 :'(

2 comments:

  1. linda pas bersalin bru Hb rendah...sgt plak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo da lepas besalin tu xde la risau sgt kan..just jge dri kte je..ni risaukan yg dlm perut ni..hmm

      Delete

Tinggalkan komen anda

bloggerwidgets