permata hati ibu dan ayah

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Thursday, 1 October 2015

Ammara's solid food

salam..hai readers

anak dah nak dekat masuk 8 bulan baru ibu nak update pasal solid food.haha
ammara ada mild eczema.sepanjang 2 bulan ni yang aku tau dia alah pada brown rice dan ikan bilis.
sayur dan buah takde yang alah.protein lain belum try.aku cuak2 la nak try makanan kat ammara ni..naik je rashes mulela aku gelabah bewak.

preparation for her first solid food.aku just tambah ape yang tak cukup je
- thermal food container untuk bawak bekal ke taska


- food dispensing spoon. (yang ni kehendak ibu..haha)


- ice cube tray with cover (ini sebab yang aqeel punye dah pecah aku hentak sebab cube takleh kua.hahaha)

1st food ammara ialah carrot+ibu's milk! ok fine. tak best kan..tapi alhamdulillah ammara suka.


lepas seminggu aku mula bekalkan kat taska.untuk sekali makan dalam 2-3 sudu besar je amountnye

lepas tu aku introduce bubur kosong. dan sekarang bubur+vege..
awal2 dulu aku dah try freeze kan puree..dan bila ammara makan naik rashes sket
aku rasa dia takleh makan frozen food.

gigih la hari2 aku masakkan segenggam beras + beberapa ketul carrot dalam slow cooker.esok pagi tinggal blend je..

slow cooker yg memudahkan keje aku

tapi start minggu lepas aku try buat frozen puree, blend beras, dan ikan bilis.

daa

5 comments:

Tinggalkan komen anda

bloggerwidgets